Wiele i wielu z nas musiało z dnia na dzień stać się lektorkami i lektorami języka polskiego. Część z już uczących pierwszy raz będzie uczyć bez języka pośrednika. Nie mamy czasu na robienie podyplomówek, bo przed tablicą trzeba stanąć już jutro. A pytań w głowie kłębi się wiele.
Jak się do tego zabrać? Jak uczyć bez języka pomostowego? Jak ‘ugryźć’ polską gramatykę? Jak uczyć wymowy, a jak słownictwa? Co robić z błędami?
Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, potrzebujesz poczytać i posłuchać o doświadczeniach innych, ten wpis jest dla Ciebie.
Znajdziesz tu zebrane artykuły o uczeniu polskiego jako obcego – metodykę uczenia polskiego jako obcego w pigułce, pomysły, przykłady, refleksje oraz wiedzę, którą zdobywamy od 20 lat. Od wielu lat uczymy polskiego po polsku.
Poniżej lista problemów i aktywnych linków do nich.
OD POCZĄTKU PO POLSKU
SPOSOBY WYJAŚNIANIA SŁOWNICTWA
KOMUNIKACJA NA LEKCJI BEZ JĘZYKA POMOSTOWEGO
ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA LEKTORKI – wprowadzanie i nauczanie słownictwa
JAK UCZYĆ GRAMATYKI?
ROZUMIEĆ POLSKI – polska gramatyka oczami obcokrajowca
REFLEKSJE O UCZENIU GRAMATYKI
GRY JĘZYKOWE
NAJŁWATWIEJSZE POLSKIE PIOSENKI (3 darmowe pliki do pobrania)
JAK (NIE) UCZYĆ WYMOWY?
CO ROBIĆ Z BŁĘDAMI UCZĄCYCH SIĘ?
PRACA ZE ZDJĘCIEM (1)
PRACA ZE ZDJĘCIEM (2)
BYĆ NAUCZYCIELKĄ DZISIAJ
UCZENIE ONLINE